”Ei turhaa touhua” – päiväaikaisessa toiminnassa toteutetaan toimintaa myös virtuaalisesti

Artikkeli

Työ- ja päivätoimintaa on pyritty jatkamaan korona-aikana Vantaan vanhus- ja vammaispalveluissa Teams-etäyhteyden välityksellä. Kahvihetkistä alkanut toiminta on nyt laajentunut monipuoliseen toimintaan levyraadeista jumppatuokioihin ja uutiskatsauksista virtuaalivierailuihin.

Etätapaaminen Teams välityksellä, huoneessa ja TV:ssa näkyvät hymyilevät ihmiset.

Viime vuoden maaliskuussa koronatilanne vaikutti myös työ- ja päivätoiminnan yksiköihin, lopulta sulkien ne. Työtoiminnan yksikössä Käenkukassa aloitettiin pienimutoisen virtuaalitoiminnan kokeilu, jossa asiakkaat ja ohjaajat ideoivat yhdessä erilaista etätekemistä, kuten visailuja ja kuulumisten vaihtoa.

Kesän jälkeen Käenkukassa aloitettiin virtuaalitoiminta kahden asiakkaan omatoimisella ”etäosastolla”. Samalla kartoitettiin millaisia laitteita asiakkailla on ja harjoiteltiin niiden käyttöä yhdessä asiakkaiden kanssa. Jatkossa myös omaiset ja asumisyksiköiden ohjaajat ovat auttaneet etäyhteyden avaamisessa ja teknisissä haasteissa. Vaikka tilanne on ollut kaikille uusi ja laitteiden käyttäminen on ollut alussa haastavaa, työskentely etäyhteyksien avulla on koettu mielekkääksi.

- Asiakkaillemme virtuaalitoiminta on tarkoittanut mahdollisuutta tehdä kotoa käsin töitä, kuten monet muutkin työssäkäyvät tekevät. Asiakkaat ovat pitäneet tärkeänä sitä, että he ovat kotonakin ollessaan todella töissä, kertovat Käenkukan ohjaajat.

Tärkeintä on tarjota läsnäoloa, sosiaalisia kontakteja ja osallisuutta

Työtoimintayksikkö Käenkukan esimerkin innoittamana virtuaalitoimintaa laajennettiin kaikkiin työ- ja päivätoiminnan yksiköihin tämän vuoden alussa. Toimintaa on kehitetty asiakkaiden ja perheiden palautteiden pohjalta.

- Olemme todella innoissamme asiakkaiden toiveista, sillä asiakkaiden osallisuus toiminnan suunnitteluun sekä kehittämiseen on tietenkin hyvin oleellista. Olemme saaneet myös kiitosta siitä, että toiveita otetaan vastaan ja niitä pyritään toteuttamaan, kerrotaan Malminiityn päivätoiminnasta.

Päivätoiminnan asiakkaita on kiinnostanut luonto- ja lemmikkiaiheiset tuokiot sekä musiikki- ja runotuokiot. Lisäksi asiakkaille on pidetty tuolijumppaa, lukupiiriä ja tietoiskuja ajankohtaisista asioista. Myyrmäen toimintakeskuksen yllätysohjelmassa on esimerkiksi ollut ohjaajan koira mukana lähetyksessä sekä asiakkaille on järjestetty virtuaalitoimintatuokio hevostallilla.

- Tärkeimpänä palautteena on tullut se, että toiminnalla voidaan mahdollistaa sosiaalisia kontakteja, jotka ovat olleet pandemiatilanteen takia minimissään. Myös ohjaajista on ihana tavata asiakkaita virtuaalitoiminnan välityksellä ja se tuo paljon jaksamista ja voimavaroja omaan työhön, kerrotaan puolestaan Myyrmäestä.

Kädentaidonyksiköissä työtoiminnan tehtävät on räätälöity sellaisiksi, että asiakas pärjää sanallisen ohjauksen avulla ja koteihin annettujen tarvikkeiden kanssa. Ohjaus, apu ja tuki toteutuu virtuaalisesti Teams-yhteyden avulla. Asiakkaat ovat tehneet kotona etätöinä esimerkiksi omia tuotemerkkejä, valmistaneet matonkuteita, virkanneet mattoja ja tuftanneet seinätekstiilejä. Asiakkaat ovat myös itse pitäneet omia virtuaalituokioita esimerkiksi taukojumppaa ja omien Youtube-videoiden esittelyjä.

Virtuaalitoiminnasta osa tulevaisuuden palveluita

Virtuaalitoiminnan osallistujamäärät ovat nousseet tasaisesti ja osa virtuaalitoiminnan asiakkaista osallistuu tuokioihin jo päivittäin. Toiminnassa on huomattu, että osalle asiakkaista riittää vähäisempi yhteydenpito ja osa haluaa olla toiminnassa mukana koko ajan. Asiakkaiden on myös ollut mahdollista osallistua toimintaan ilman videokuvaa tai ääntä, sekä vain lähettämällä kuvia ja viestejä muille osallistujille. Asiakkaat ovat kertoneet virtuaalitoiminnan olevan jännittävä ja uusi kokemus. He ovat kuvailleet toiminnan olevan lystiä ja palautteissa korostui, kuinka on kiva nähdä kavereita, joita ei muuten vallitsevan tilanteen vuoksi näkisi.

Virtuaalitoiminta haastaa niin asiakkaita kuin ohjaajia kokeilemaan uutta sekä on näyttänyt uuden puolen asiakkaista ohjaajille. Tekniikan tuomille haasteille on naurettu yhdessä ja yhteisöllisyyttä on koettu tekemällä itse samanlaista työtä asiakkaiden kanssa. Asiakkaiden vanhemmat ovat antaneet hyvää palautetta virtuaalitoiminnasta ja he ovat olleet vaikuttuneita, kuinka taitavia heidän aikuiset lapsensa ovat toimimaan myös virtuaalisesti.

- Asiakkaamme ovat taitavia ja innostuneita uudesta palvelumuodosta ja yksiköidemme ohjaajat ovat aktiivisia, osaavia ja innovatiivisia kertoo toimintayksikön esimies Heli Ashaq.

Työ- ja päivätoiminnan virtuaalitoimintaa pilotoidaan tämä vuosi. Tarkoitus on vakiinnuttaa toiminta täydentäväksi palveluksi osana säännöllistä toimintayksiköissä toteutettavaa toimintaa.