Sosiaalisten tilanteiden jännitys ja lapsen tukeminen

Blogi Vantastinen

Asiasanat

VarhaiskasvatusLapsiperheet

Perheneuvolassa työskentelevä psykologiharjoittelija Eeva Heikkilä antoi viiden askeleen vinkit sosiaalisiin tilanteisiin kannustamisessa ja tukemisessa.

Kaksi lasta kuvassa, joista toinen maalaa.

Sisältö

Useimpien meistä sosiaalinen elämä muuttui kertaheitolla koronaepidemian alkaessa alkuvuodesta 2020. Jäimme kotiin vailla sosiaalisia kontakteja ja mietimme tarkkaan, ketä voisimme tavata ja ketä emme. Kaikki suljettiin.

Vauvoja syntyi ja vauvoista kasvoi taaperoja. Vieraat ihmiset ja uudet tilanteet voivat jännittää pieniä entistä enemmän, koska he ovat kasvaneet vähäisillä sosiaalisilla kontakteilla suuren osan elämästään. Moni vauvoista ei välttämättä päässyt tapaamaan koronan aikana muita kuin omaa lähipiiriään ja neuvolahenkilökuntaa.

Me vanhemmat voimme yhdessä olla tukemassa lapsia, askel askeleelta rohkaista heitä kulkemaan kohti sosiaalisia tilanteita. Tärkeää on ottaa pieniä askeleita kerrallaan ja toistaa niitä, kunnes ne ovat lapselle tuttuja.

Vinkkejä sosiaalisiin tilanteisiin kannustamisessa

Perheneuvolassa työskentelevä psykologiharjoittelija Eeva Heikkilä antoi viiden askeleen vinkit sosiaalisiin tilanteisiin kannustamisessa ja tukemisessa.

  1. Aiheen tekeminen tutuksi: Juttele lapsen kanssa sosiaalisista tilanteista ja lue hänelle kirjoja. Leikkikää yhdessä. Kerro lapselle tulevista tilanteista, sillä ennakointi on usein lapselle tärkeää.
  2. Sosiaalisten tilanteiden havainnointi: Hyviä havainnointipaikkoja ovat esimerkiksi leikkipuistot tai päiväkodin piha. Katselkaa tilanteita kauempaa. Sanoita lapselle tilanteita ja kerro, mitä niissä tapahtuu: ”Katso nyt tuo lapsi kysyy, saako hän kokeilla toisen palloa.”
  3. Ole vanhempana mukana sosiaalisissa tilanteissa: Lähde leikkitilanteeseen yhdessä lapsesi kanssa, jossa tapaatte toisen lapsen (ja vanhemman). Vanhempana tuet lapsen vuorovaikutusta ja voit aluksi auttaa häntä uudessa tilanteessa sekä opettaa uusia leikkitaitoja, kuten vuoronantamista ja toisten huomiointia.
  4. Lapsi yksin sosiaalisessa tilanteessa vanhemman ollessa lähellä: Lapsi leikkii itsekseen tai muiden kanssa, mutta voi tarvittaessa tulla hakemaan vanhemmalta turvaa ja tukea. On tärkeää, että lapselle jää ensimmäisistä itsenäisistä sosiaalisista tilanteista hyvä olo, jotta hän haluaa hakeutua niihin uudestaan.
  5. Anna lapsen viettää lyhyen aikaa itsekseen jossain ilman omaa vanhempaa, lapsen ikä huomioiden.

Vantaalla on useita avoimia kohtaamispaikkoja ja päiväkoteja, esimerkiksi Tikkurilasta hyvien kulkuyhteyksien päästä löytyvät avoimet päiväkodit Ukko-Pekka ja Pikku Liito. Avoimissa päiväkodeissa ja kohtaamispaikoissa voi olla juuri sen aikaa kuin itsestä ja lapsesta hyvältä tuntuu, ja osallistua toimintahetkiin, jos niin haluaa.

Avoimiin päiväkoteihin ja kohtaamispaikkoihin on kätevää tulla lapsen kanssa tutustumaan muihin lapsiin ja aikuisiin sekä harjoittelemaan sosiaalisia tilanteita. Vanhempi ja lapsi ovat koko ajan yhdessä, joka antaa lapselle turvallisen olon. Samalla lapsi kuitenkin tottuu erilaisiin tilanteisiin, ihmisiin, ääniin ja paikkoihin.

Alussa lapsi varmasti haluaa olla lähellä vanhempaa, mutta pikkuhiljaa lapsikin uskaltaa siirtyä kauemmas vanhemmasta leikkimään. Ehkä hän jopa viihtyy hetkisen avoimen päiväkodin työntekijän kanssa, kun vanhempi käy hakemassa kupin kahvia keittiöstä. Näin lapsi pääsee turvallisessa ympäristössä tutustumaan uudenlaisiin sosiaalisiin tilanteisiin ja pikkuhiljaa ne tulevat lapselle tutuiksi.

Avainsanat

Päiväkodit